De infantunit richt zich op peuters en kleuters en hun context. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat ondersteuning vanaf jonge leeftijd zeer belangrijk is en hier staan wij dan ook volledig achter.
We werken steeds op het ontwikkelingsniveau van het kind (wat kan afwijken van het schoolniveau). Bij iedere aanmelding wordt afzonderlijk bekeken of onderzoek en/of therapeutische begeleiding in het centrum mogelijk is.
Ouders zijn ervaringsdeskundigen in het omgaan met hún unieke kind. Wij zijn onderlegd in het stimuleren van specifieke ontwikkelingsdomeinen (sociaal-communicatieve vaardigheden en taal, spel, zelfredzaamheid, motoriek). Samenwerken met ouders is dan ook noodzakelijk om de krachten ‘ervaring en kennis’ te kunnen bundelen.
Samen brengen we in kaart waarvan het kind last ondervindt in het dagelijks leven in de gezinscontext, bij de participatie op school, in de opvang, de naschoolse activiteiten, … Samen gaan we na hoe we de ontwikkeling maximaal kunnen stimuleren: hoe de omgeving van het kind aanpassen, hoe de ouders en het kind zélf vaardigheden aanleren. Samen met de ouders gaan we op zoek naar belangrijke partners (familie, thuisbegeleiding, (zorg)leerkracht, CLB-consulent, ….) om hen te betrekken bij dit proces.