Heb jij vragen voor ons? Kijk gerust even hieronder of je jouw vraag kan terugvinden. Indien niet, stel ze dan gerust aan iemand in ons centrum de volgende keer dat je op bezoek komt of bel ons op 053/60.67.10.

  • Welke kinderen kunnen bij jullie terecht?

    Wij onderzoeken en stimuleren (voorschoolse) peuters, kleuters, kinderen en jongeren met ontwikkelingsmoeilijkheden zoals (een vermoeden van) ADHD, autisme, gedragsproblemen, leerstoornissen, motorische stoornissen, taalstoornissen, verstandelijke beperking.



    De kinderen ondervinden door hun problematiek moeilijkheden in het dagelijks leven.


    Wij werken samen met kinderen vanaf de leeftijd van ongeveer 1,5 jaar tot ongeveer 13 jaar en hun context (gezin, familie, trainers,...).

  • Worden wij als ouder ook betrokken?

    Jullie zijn als ouders een noodzakelijke partner voor ons. Zonder jullie kan er geen sprake zijn van een revalidatietraject.


    Eigenlijk betrekken jullie ons en maken ons tot partner in jullie traject.


  • Hoe ziet een revalidatietraject er uit?

    Al onze trajecten zijn multidisciplinair. Jullie worden met andere woorden omringd door een team specialisten, elk met hun eigen specialisatie en invalshoek. Bij ons zijn er kinesisten, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, maatschappelijk werkers, pedagogen en artsen aan de slag.

     

    De inhoud van het traject wordt afgestemd op jullie noden. Wij werken altijd op maat en op basis van de hulpvragen die jullie hebben.


    Een standaardtraject bij ons bestaat uit: aanmelding, multidisciplinair onderzoek, multidisciplinaire therapie.  

  • Wat is het handelingsplan?

    Wanneer jullie zich bij ons centrum aanmelden, stellen jullie aan ons de vraag om samen met jullie aan de slag te gaan in functie van jullie hulpvragen.


    Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten verlopen, maken wij gebruik van handelingsplannen om op elkaar af te stemmen.


    Door het gezamenlijk vaststellen van de belangrijkste krachten en moeilijkheden, en het samen formuleren van haalbare en gewenste doelen, wordt duidelijk waar de hulpverlening volgens jullie en ons om moet gaan.


    Een handelingsplan vertrekt dus altijd vanuit jullie hulpvragen en is altijd het resultaat van gedeelde besluitvorming. Het is een plan van aanpak dat we samen afspreken.


    Het handelingsplan gebruiken we dan ook samen om het revalidatietraject te evalueren. Indien wenselijk passen we samen het handelingsplan aan. Op die manier blijven we de afstemming garanderen en kunnen we vlot blijven samenwerken. 


  • Hoe kan ik mijn kind bij jullie aanmelden?

    Om uw kind aan te melden bij ons kan u:

    • ons telefoneren (053/60.67.10)
    • of het aanmeldingsformulier op de website invullen (zie onder contact). Wij nemen dan zo snel mogelijk telefonisch contact met u op.

    Tijdens het aanmeldingsgesprek bekijkt een medewerker met u of een aanbod in ons centrum mogelijk is. Dit is afhankelijk van de regio, leeftijd van het kind en problematiek/hulpvraag. ​​​​​​​


    BELANGRIJK: de vraag is jammer genoeg veel groter dan het aanbod, wat er voor zorgt dat wij kampen met wachttijden. Een aanmelding kan dus enkel resulteren in het opgenomen worden op de wachtlijst. Er kan nog geen onderzoek of behandeling opgestart worden.

  • Is er een wachttijd na het aanmelden?

    Na de aanmelding is de volgende stap het plannen van verdere onderzoeken.


    Jammer genoeg is de vraag groter dan ons aanbod en hebben we inderdaad te maken met een wachttijd.


    Deze wachttijden zijn vaak moeilijk te voorspellen, omdat ze beïnvloed worden door heel wat factoren.

  • Zijn er kosten verbonden aan een aanmelding?

    Er zijn geen kosten verbonden aan een aanmelding. U zal geen factuur ontvangen.


  • Wat is het doel van de onderzoeksfase?

    Tijdens de onderzoeksfase proberen onze medewerkers een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van uw kind en de context (gezin, familie, school, hobbyclub,...).


    Wij brengen moeilijkheden en sterktes in kaart, en staan stil bij jullie vragen en verwachtingen. 


    Op basis van onze onderzoeken kunnen we ook bepalen of uw kind recht heeft op een revalidatietraject in ons centrum of niet. De Vlaamse Overheid, die de kosten voor het revalidatieprogramma grotendeels op zich neemt, heeft immers vasstgelegd voor welke kinderen wij een programma kunnen aanbieden. Wanneer er aan de voorwaarden voldaan is, kunnen we met behulp van de resultaten van onze onderzoeken samen met u doelstellingen bepalen voor het revalidatietraject.

  • Worden wij als ouder betrokken bij de onderzoeken?

    U bent als ouder altijd onze belangrijkste partner. Een revalidatietraject moeten we samen aanvatten. U bent dan ook nodig tijdens onze onderzoeksfase en moet er dus bij zijn.


    Bij sommige onderzoeken zal u betrokken worden in het onderzoek, andere onderzoeken zal u kunnen meevolgen achter een spiegel, zodat uw kind u niet kan zien en het onderzoek niet beïnvloed wordt. 


    Uw kennis over uw kind versterkt onze expertise en op die manier bekomen we de beste resultaten.

  • Hoelang duren de onderzoeken?

    De onderzoeksperiode kan volgens onze regelgeving maximaal 3 maanden duren.


    De duurtijd van één onderzoeksmoment bedraagt doorsnee 1,5u.

  • Worden de resultaten van de onderzoeken met ons besproken?

    De resultaten van het onderzoek worden niet enkel met jullie besproken, maar worden samen met jullie geïnterpreteerd.


    Wij leggen tijdens de onderzoeksfase jullie kennis over jullie kind samen met onze expertise in ontwikkelingsstoornissen. Samen bekijken we de resultaten van de onderzoeken en vormen we een beeld over jullie kind in diens context.


    Op basis hiervan kunnen we bepalen of jullie kind in aanmerking komt voor een revalidatietraject in ons centrum én, indien dat zo is, waar de hulpverlening dan rond moet draaien. Wij bepalen dat samen!


    Uiteindelijk maken wij dan een verslag op dat alle belangrijke informatie bevat. Wij versturen dit verslag naar de verwijzende arts (zoals onze regelgeving dat bepaald) en jullie ontvangen uiteraard ook het verslag.

  • Wat is de kostprijs van een onderzoek?

    De kosten voor een onderzoek in een Centrum voor Ambulante Revalidatie worden bijna volledig gedragen door de Vlaamse Overheid. 


    U dient enkel het remgeld te betalen, wat slechts 2,15 euro bedraagt (laatste update bedrag: 01/01/2023). Dit bedrag geldt per type revalidatieverstrekking dat u in het revalidatiecentrum krijgt, ongeacht de duur van de afspraken die dag. We onderscheiden daarbij volgende types van revalidatieverstrekkingen: (1) diagnostische of therapeutische interventies t.a.v. de zorggebruiker, (2) interventies t.a.v. de context (bv. ouder(s), partner, leerkracht), (3) “outreachende” interventie (in de woon-of leefwereld van de zorggebruiker).


    Wanneer u recht heeft op verhoogde terugbetaling bij de mutualiteit betaalt u niets en worden de kosten helemaal gedragen door de Vlaamse Overheid.


  • Is er een wachttijd tussen onderzoek en start van de therapie?

    Jammer genoeg is de vraag groter dan het aanbod en hebben we ook tussen onderzoek en therapie nog een wachttijd.


    Ook hier is de wachttijd moeilijk te voorspellen.


    Doornsnee bedraagt de gemiddelde wachttijd tussen het einde van de onderzoeken en de start van het revalidatietraject niet langer dan 6 maanden.

  • Hoelang duren de therapieën?

    Afhankelijk van jullie noden, verwachtingen en de mogelijkheden van uw kind zal er een therapievoorstel opgemaakt worden door onze therapeuten. 


    Sommige kinderen kunnen gerust 2u per dag werken, bij andere kinderen is het toch beter om maar 1u per dag therapie in te plannen.


    Sommige kinderen zullen meer baat hebben bij wat meer afwisseling en zullen bijvoorbeeld na een half uur therapie wisselen van therapeut om het volgende half uur rond iets anders te werken. Andere kinderen hebben er dan weer meer baat bij om 1u door te werken bij dezelfde therapeut.


    Doorgaans komen kinderen 2x per week voor 1u tot 2u therapie.

  • Wanneer gaan de therapieën door?

    De meeste therapieën gaan overdag door tijdens normale kantooruren. 


    Afhankelijk van de leeftijd van uw kind kan dit eerder na de schooluren liggen of eerder tijdens de schooluren. Bij het opmaken van een therapieplan (het vastleggen van de afspraken) houden we zo veel mogelijk rekening met wat haalbaar is voor u en wat wenselijk is voor de school. Vaak is dit echter geen gemakkelijke opdracht.

  • Gaan de therapieën ook door in de schoolvakantie?

    Omdat herhaling erg belangrijk is in een revalidatietraject laten wij ook in de vakantie de therapieën doorlopen. 


    Uiteraard kan het zijn dat er momenten wegvallen, omwille van verlof van therapeuten of omwille van jullie verlofplannen. 


    Van zodra u weet dat bepaalde afspraken niet zullen kunnen doorgaan, horen we dat erg graag. U kan dit gewoon meedelen aan één van de therapeuten of aan ons onthaal. Ook wij zullen u tijdig op de hoogte brengen van wijzigingen, omwille van verlof bij onze therapeuten.

  • Hoelang duurt een revalidatietraject?

    Hoe lang een revalidatietraject zal duren is eigenlijk niet te beantwoorden. Een revalidatietraject is een samenwerking tussen kinderen, hun omgeving en de therapeuten. Op basis van hulpvragen en verwachtingen wordt er een behandelplan opgesteld met doelen en een stappenplan om richting deze doelen te werken. Daarbij wordt er met zo veel mogelijk rekening gehouden, maar het is niet mogelijk om alles te voorspellen. Sommige doelen kunnen sneller bereikt worden dan men had gedacht, andere kunnen net meer tijd nodig hebben. Er kunnen nieuwe hulpvragen opduiken. Een revalidatietraject is een reis die niet helemaal te voorspellen is.


    Het is wel zo dat onze regelgeving een maximaal aantal dagen bepaald waarop een kind recht heeft op revalidatie. Wanneer dit maximaal aantal dagen wordt bereikt, dient het traject dan ook te stoppen. Het aantal dagen waarop een kind recht heeft, is afhankelijk van de problematiek. Vóór de aanvang van een revalidatietraject zal u goed ingelicht worden over dit maximum aantal dagen voor uw kind. In de meeste gevallen gaat het over een maximum van 432 dagen vanaf de 7de verjaardag (ongeacht hoeveel dagen er reeds therapie werd gevolgd vóór de 7de verjaardag).


    LET OP: Het is niet zo dat uw kind in ieder geval mag gebruik maken van het maximum aantal dagen. Er moeten uiteraard doelstellingen zijn en het geboden traject moet een meerwaarde kunnen bieden voor uw kind. 

  • Wat is de kostprijs van een revalidatietraject?

    De kosten voor een onderzoek in een Centrum voor Ambulante Revalidatie worden bijna volledig gedragen door de Vlaamse Overheid. 


    U dient enkel het remgeld te betalen, wat slechts 2,15 euro bedraagt (laatste update bedrag: 01/01/2023). Dit bedrag geldt per type revalidatieverstrekking dat u in het revalidatiecentrum krijgt, ongeacht de duur van de afspraken die dag. We onderscheiden daarbij volgende types van revalidatieverstrekkingen: (1) diagnostische of therapeutische interventies t.a.v. de zorggebruiker, (2) interventies t.a.v. de context (bv. ouder(s), partner, leerkracht), (3) “outreachende” interventie (in de woon-of leefwereld van de zorggebruiker).


    Wanneer u recht heeft op verhoogde terugbetaling bij de mutualiteit betaalt u niets en worden de kosten helemaal gedragen door de Vlaamse Overheid.


  • Wat moet ik doen als ik een afspraak niet kan nakomen?

    Hoewel we benadrukken dat het nakomen van de afspraken erg belangrijk is voor het succes van het revalidatietraject, zal het uiteraard wel eens gebeuren dat u een gemaakte afspraak toch niet kan nakomen. 


    In dat geval laat u ons dat zo snel mogelijk weten. Op die manier kunnen onze therapeuten het vrijgekomen moment nog benutten voor een ander kind. U kan afwezigheid gewoon melden aan één van de therapeuten van uw kind of via ons onthaal. U mag dat mondeling doen of telefonisch (053/60.67.10). Ook via onze website kan u afwezigheden doorgeven.


    Wij weten ook wel dat het altijd mogelijk is dat u pas laat kan verwittigen, omdat er plots iets onverwachts tussenkomt. Wanneer dit vaak voorkomt, zullen we met u een gesprek aangaan om te bekijken of de momenten wel geschikt zijn. Open en eerlijk met elkaar praten is de basis van een goede samenwerking en als partners in het traject voor uw kind is de samenwerking tussen ons erg belangrijk.  

  • Hoe kan ik een klacht doorgeven?

    Ondanks ons streven naar hoge kwaliteit van zorg en een zorgvuldige manier van werken van alle medewerkers binnen CAR De Hert, kan het voorkomen dat iemand niet tevreden is over de gang van zaken in ons centrum. Wij geloven dat er altijd ruimte tot verbetering is en vragen u dan ook om mogelijk ongenoegen of ontevredenheid te laten weten aan ons. We zien dit als een belangrijke kans om te leren en onze kwaliteit te verhogen.


    U mag op elk moment elke medewerker aanspreken om een melding te maken. Vindt u het toch te moeilijk om het te zeggen aan medewerkers, dan kan u ons contacteren via 'contact'

  • Hebben jullie een vervoersdienst?

    Omdat het voor sommige mensen gewoon onmogelijk is om vervoer te regelen van en/of naar ons centrum, hebben we in ons centrum ook een vervoersdienst


    Deze dienst is echter erg beperkt en houden we vrij voor die kinderen waar er geen enkele andere mogelijkheid is. Daarenboven kan onze bus ook maar binnen een beperkte regio rijden om de rijtijd aanvaardbaar te kunnen houden. Samen met u proberen we dan ook zo veel mogelijk de momenten te benutten waarbinnen u zelf het vervoer kan regelen. 


    Uit ervaring weten we dat kinderen die gebruik moeten maken van onze vervoersdienst vaak langer moeten wachten vooraleer het revalidatietraject kan opstarten.


    Er zijn ook kosten verbonden aan ons vervoer, namelijk 1,5 euro per enkele rit.

  • Werken jullie ook samen met school en/of CLB?

    In bijna alle revalidatietrajecten werken wij samen met de school en het CLB. Kinderen brengen heel wat tijd door in de school, waardoor de school en het CLB erg waardevolle partners zijn voor het revalidatietraject van uw kind.


    Onze regelgeving verplicht ons daarenboven tot 'een beraadslaging tussen de school en/of het C.L.B.' vooraleer we een aanvraag tot goedkeuring voor een revalidatietraject kunnen versturen naar de mutualiteit.


    Uiteraard zullen we jullie altijd betrekken en op de hoogte houden. Jullie blijven onze belangrijkste partners. Open en eerlijke communicatie is daarbij altijd het belangrijkste. Jullie zullen dus altijd inspraak krijgen rond de inhoud en de mate van samenwerking met school en/of CLB. Wanneer we een overleg met de school of het CLB plannen, verwachten we ook dat u aansluit. 

  • Is het een probleem dat mijn Nederlands niet zo goed is?

    Het niet goed spreken van de Nederlandse taal hoeft geen probleem te zijn om een revalidatietraject te volgen in ons centrum. 


    Wel is het belangrijk dat er kan samengewerkt worden. Ons centrum kan immers niet alleen zorgen voor een revalidatietraject, maar heeft daar de ouders bij nodig. We moeten er dus wel in slagen om elkaar voldoende te begrijpen. Een basis van het Nederlands kan misschien al voldoende zijn? 


    Sommige therapeuten in ons centrum zijn ook een andere taal machtig. We kunnen echter niet verwachten van elke medewerker dat zij zich vlot kunnen uitdrukken in andere talen. In ieder geval gebeurt onze schriftelijke communicatie telkens in het Nederlands. 


    Wij kunnen mee ons best doen om communicatie mogelijk te maken, maar zullen ook op grenzen stuiten. Wanneer taalproblemen de samenwerking niet mogelijk maken, kan dit een reden zijn om een revalidatietraject niet op te starten of stop te zetten.


Share by: